Δημοσιεύτηκε
William Hogarth, Marriage A-la-Mode: 2, The Tête à Tête, c 1743. The National Gallery, London
Ο Άγγλος ζωγράφος και χαράκτης William Hogarth (Νοέμβριος 1697 - Οκτώβριος 1764) ήταν ο πιο σημαντικός Άγγλος καλλιτέχνης της γενιάς του.
Το έργο του αποτελείται από ρεαλιστικά πορτρέτα και σειρές εικόνων που μοιάζουν με κόμικς και ονομάζονται «μοντέρνα ηθικά θέματα». Οι σατιρικές, πολιτικές εικονογραφήσεις του επηρεασμένες από τη γαλλική και την ιταλική ζωγραφική και χαρακτική ήταν ευρέως δημοφιλείς και παράγονταν μαζικά μέσω εκτυπώσεων κατά τη διάρκεια της ζωής του. Η γνώση των έργων του ήταν ιδιαιτέρως διαδεδομένη στην εποχή του.
Η μεγάλη έκθεση της Tate Britain, Hogarth and Europe, θα παρουσιάσει το έργο του με ένα νέο φως, που εμφανίζεται για πρώτη φορά μαζί με έργα των ηπειρωτικών συγχρόνων του. Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Alice Insley και του Martin Myrone. Ένας πλήρης εικονογραφημένος κατάλογος θα περιλαμβάνει νέα δοκίμια επιφανών μελετητών και καλλιτεχνών, όπως η Lubaina Himid και η Sonia E Barrett.
Οι γνωστοί πίνακες και τα χαρακτικά του Hogarth, θα παρουσιαστούν μαζί με έργα διάσημων Ευρωπαίων καλλιτεχνών, όπως ο Jean-Siméon Chardin στο Παρίσι, ο Pietro Longhi στη Βενετία και ο Cornelis Troost στο Άμστερνταμ.
Τα έργα του Marriage A-la-Mode (1743), The Gate of Calais (1748) και Gin Lane (1751) θα βρεθούν σε έναν διάλογο με τα έργα των άλλων Ευρωπαίων καλλιτεχνών. Με αυτόν τον τρόπο θα ανιχνευτούν και θα εξεταστούν οι κοινωνικές αλλαγές που οδήγησαν την τέχνη σε νέες κατευθύνσεις, τόσο στη Βρετανία όσο και στο εξωτερικό.
Ο Hogarth αποτύπωσε την σύγχρονη ζωή με τις απολαύσεις της, αλλά και τις έντονες ανισότητες του καιρού του, την αδικία και την εκμετάλλευση. Ήταν μια εποχή καινοτομιών αλλά και ακραίας φτώχειας. Οι σκλάβοι των αποικιών σήκωναν όλο το βάρος της κοινωνικής ευημερίας των λίγων στις πόλεις της Ευρώπης.
Περισσότερα από 60 έργα του Hogarth, συγκεντρώθηκαν από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, Η έκθεση θα εξετάσει επίσης τον 18ο αιώνα και την πορεία των καλλιτεχνών στην ανεξαρτητοποίησή τους και την καθιέρωσή τους.
Παράλληλα θα παρουσιάσει την επέκταση των αστικών κέντρων της Ευρώπης αποτυπώνοντας τους πολυσύχναστους δρόμους του Λονδίνου του Hogarth's Southwark Fair (1733) και Η Πορεία των Φρουρών προς Φίντσλεϋ (1749-50) μαζί με ζωντανές απεικονίσεις του Παρισιού του Ετιέν Ζορά και της Βενετίας του Λονγκί.
To 1730 ο Χόγκαρθ ξεκίνησε τη σειρά έργων «μοντέρνα ηθικά θέματα» καυτηριάζοντας την κοινωνική και πολιτική ζωή με μοναδικό τρόπο. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν αυτές οι περίφημες σειρές, συμπεριλαμβανομένου του δημοφιλούς A Rake's Progress (1734), που είχε κυκλοφορήσει ευρέως μέσω της εκτύπωσης. Παράλληλα θα υπάρχουν πίνακες του Ιταλού Giuseppe Crespi, συμπεριλαμβανομένου του The Flea (1707-09), και του Παριζιάνου Nicolas Lancret, για να εξηγήσουν την ανάπτυξη του καλλιτεχνικού αυτού είδους αστικής αφήγησης σε όλη την Ευρώπη.
Η αντιπαράθεση με άλλα ευρωπαϊκά έργα τέχνης, θα προσπαθήσει να εξετάσει και να ερμηνεύσει αυτά τα έργα και συγχρόνως να τοποθετήσει τον Hogarth σε ένα διεθνές πλαίσιο της εποχής.
Οι εκτυπώσεις του Hogarth σε όλη την Ευρώπη όπως και τα δημοφιλή του θέματα σε πλαστές εκτυπώσεις επηρέασαν την εικονογράφηση βιβλίων στην Ευρώπη κυρίως στη Γερμανία και τη Γαλλία. κατά τον 18ο και στις αρχές του 19ου αιώνα. Επηρέασε επίσης πολλούς καρικατουρίστες του 18ου, 19ου και 20ού αιώνα. Η επιρροή του Hogarth συνεχίζει να υπάρχει σήμερα καθώς οι καλλιτέχνες συνεχίζουν να αντλούν έμπνευση από τη δουλειά του.
Ο Χόγκαρθ πέθανε τον Οκτώβριο του 1764 και τάφηκε στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου, στο Τσίσγουικ του δυτικού Λονδίνου. Ο φίλος του, ηθοποιός David Garrick συνέθεσε την ακόλουθη επιγραφή για την ταφόπλακά του:
Αντίο μεγάλο Ζωγράφε της Ανθρωπότητας
που έφτασες στο πιο ευγενές σημείο της Τέχνης του
οποίου τα εικονογραφημένα ήθη γοητεύουν το μυαλό
και μέσα από το μάτι διορθώνουν την καρδιά.
Αν η ιδιοφυΐα σε απολύσει, Αναγνώστη, μείνε,
Αν σε αγγίξει η Φύση, ρίξε ένα Δάκρυ:
Αν κανένας δεν σε κουνήσει, στρίψε μακριά,
γιατί η τιμητική σκόνη του Χόγκαρθ βρίσκεται εδώ.
Πηγές: