Δημοσιεύτηκε 08/06/2020
Σε μία γραμμή: ο ΕΟΤ έκανε απευθείας ανάθεση στη Marketing Greece (MG) διότι χρειαζόταν κάτι ΑΜΕΣΑ.
Επιπλέον, εμείς το προσφέραμε και ΔΩΡΕΑΝ. Είναι τόσο απλό; Ναι. Είναι. Τόσο. Απλό.
Αν ο ΕΟΤ έκανε διαγωνιστική διαδικασία για την παραγωγή των σποτ (εσείς είδατε μόνο το πρώτο από πολλά σποτ που έχουμε φτιάξει), δηλαδή αν τηρούσε όλες τις εκ του νόμου προβλεπόμενες προθεσμίες, δε θα είχε η Ελλάδα σποτ ούτε το Σεπτέμβριο! Εμείς είχαμε όλο το υλικό έτοιμο, τη δημιουργική ομάδα στημένη, και το προσφέραμε δωρεάν στο Δημόσιο. No brainer, που λένε οι Αμερικάνοι.
Τώρα, το πώς αυτό το οπτικοακουστικό υλικό καμπάνιας που παίρνει ο ΕΟΤ δωρεάν από τη MG θα μετατραπεί σε διαφήμιση, δηλαδή αυτό που κοινώς λέγεται Media Plan, είναι 100% δουλειά του ΕΟΤ. Εκείνος θα αποφασίσει πόσα θα ξοδέψει και πώς. Εμείς δεν υπεισερχόμαστε σε αυτό. Έχουμε ήδη ξεκινήσει, όμως, να προωθούμε την καμπάνια στα δικά μας μέσα, στο δικό μας «οικοσύστημα», και πάλι δωρεάν. Ειρήσθω εν παρόδω, το δικό μας www.discovergreece.com είναι σε επτά γλώσσες, ενώ το www.visitgreece.gr είναι (ακόμα) μόνον στα Αγγλικά κι Ελληνικά. Κι έχουμε και τους διπλάσιους followers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Τώρα, βέβαια, μπορεί να έχετε την εξής εύλογη απορία: γιατί έκανε η MG δωρεάν την παραγωγή; Γιατί μια φαινομενικά «ιδιωτική» εταιρεία να χαρίσει κάτι στο Δημόσιο; Δεν αποσκοπεί σε κέρδη;
Σε μία γραμμή: η MG είναι ΜΗ κερδοσκοπική. Είναι μια σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και ιδρύθηκε με ΝΟΜΟ (αρ.187 του Ν.4070/Απρ-2012), ο οποίος νόμος καθόρισε επίσης πως η εταιρεία λειτουργεί υπέρ του ΔΗΜΟΣΙΟΥ συμφέροντος.
Ο νόμος αρχικά προέβλεπε πως το Δημόσιο θα συμμετάσχει στην MG με 30% του μετοχικού κεφαλαίου. Όμως, όταν ετοιμάστηκε το καταστατικό (κατατέθηκε στο ΓΕΜΗ τον Απρίλιο του 2013) η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να μη συμμετάσχει, και έβαλε στη θέση του Δημοσίου ως μέτοχο το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, το οποίο είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Καθώς ο νόμος του 2012 δεν το προέβλεπε, καταργήθηκε με το Ν.4179/Αυγ-2013. Το Καταστατικό δεν άλλαξε, βέβαια: η εταιρεία παρέμεινε ΜΗ κερδοσκοπική. Και πήρε την πρώτη απευθείας ανάθεση το 2015 επί capital controls, για να κάνει καμπάνια emergency. Το 2016 πάλι, με την προσφυγική κρίση στα νησιά του Αν.Αιγαίου. Αρχές 2019 πάλι (την καμπάνια Oh-My-Greece).
Και γιατί, θα ρωτήσετε, έπρεπε να γίνει όλο αυτό, και να ιδρυθεί μια ΣΔΙΤ ενώ είχαμε ήδη τον ΕΟΤ;
Σε μία γραμμή: έτσι προέβλεπε το σχέδιο για την αναδιάρθρωση της Ελληνικής Οικονομίας του 2011, η περίφημη «μελέτη McKinsey».
Η μελέτη πρότεινε να εγκαταλειφθεί το υδροκέφαλο κι απαρχαιωμένο μοντέλο του αμιγώς κρατικού ελέγχου του Τουρισμού και να υιοθετηθεί ένα σύμμεικτο μοντέλο, στα πρότυπα όλων των άλλων μεγάλων τουριστικών χωρών, όπως η Γαλλία, το ΗΒ, η Ισπανία, οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, κλπ. Αυτό το μοντέλο επιτρέπει σε μεγάλους χορηγούς να κάνουν απευθείας αναθέσεις ή να συνδράμουν στην τουριστική προβολή με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Φορείς όπως το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, για παράδειγμα, που δε θα έδινε ποτέ λεφτά στο Δήμο Αθηναίων απευθείας, διότι οι απαιτήσεις τους σε reporting είναι πολύ υπεράνω των ικανοτήτων του Δήμου. Γι’ αυτό φτιάχτηκε η Athens Tourism Partnership, που είναι ένα DMO (Destination Management Organisation, Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού), στην οποία συμμετέχουν πέραν της MG και η Aegean με τον Διεθνή Αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος. Αντίστοιχα συμφέροντα έχουν και η Fraport με τα 14 αεροδρόμια, η ΓΕΚ με το Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου, καθώς και οι εφοπλιστές γενικώς (εμπορική, ακτοπλοϊα, γιότιγκ), αλλά και οι τράπεζες, οι ξενοδοχειακοί όμιλοι, οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων, κ.ο.κ. Εδώ κι 7 χρόνια, λοιπόν, η Marketing Greece υλοποιεί αυτό το όραμα.