Πάνω που ζεσταίνεται η συζήτηση και ετοιμάζεσαι να μάθεις το πιο καυτό κουτσομπολιό… πέφτει η γραμμή. Στη διάρκεια ενός επαγγελματικού τηλεφωνήματος, αισθάνεσαι ότι ο συνομιλητής πρόκειται να σου προσφέρει τη δουλειά των ονείρων σου και εκείνη ακριβώς τη στιγμή που νομίζεις ότι θα σε καλέσει στο γραφείο του ακούγεται στην άλλη άκρη του ακουστικού το… κενό.
Οι βλάβες στα δίκτυα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας στην Ευρώπη δεν είναι σπάνιο φαινόμενο παρά την ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. Μπορεί βέβαια η γνώση της φύσης της βλάβης να μην προσθέτει πολλά, στον εκνευρισμό του συνομιλητή ο οποίος καταλαβαίνει ότι την κρίσιμη στιγμή πέφτει… η γραμμή, αποτελεί όμως μια πραγματικότητα, συνηθέστερη από ό,τι νομίζουμε.
Τι ρίχνει τις γραμμές;
Μεταξύ των περιστατικών διακοπής λειτουργίας που καταγγέλλουν οι χρήστες κινητών και σταθερών τηλεφωνικών υπηρεσιών το 65% οφείλεται σε βλάβες συστημάτων ή τεχνικά προβλήματα παρόμοιας φύσης. Τα σφάλματα κώδικα λογισμικού και οι βλάβες υλικού είναι οι πιο κοινές αιτίες, που επηρεάζουν τους διακόπτες και τους δρομολογητές. Επιπλέον, σε μεγάλο βαθμό οι διακοπές του 2014 δεν οφείλονταν σε κακόβουλες επιθέσεις, ιούς και κακούς χάκερ, καθώς το ανθρώπινο λάθος κατέχει, επίσης, υψηλή θέση στην πρόκληση περιστατικών, που “ρίχνουν” τα δίκτυα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας.
Τα παραπάνω στοιχεία περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση περιστατικών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια Δικτύων και Πληροφοριών (ENISA), η οποία παρέχει συγκεντρωτική ανάλυση των περιστατικών ασφαλείας, που προκάλεσαν σοβαρές διακοπές λειτουργίας κατά το 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ENISA, το 2014 αναφέρθηκαν 137 μείζονα περιστατικά από 24 χώρες της Ε.Ε. και 1 κράτος της ΕΖΕΣ, ενώ τέσσερις χώρες δεν ανέφεραν κανένα σημαντικό περιστατικό. Να σημειωθεί ότι, το 2013, 19 χώρες ανέφεραν 90 σημαντικά συμβάντα, ενώ εννέα κράτη δεν ανέφεραν κανένα σημαντικό συμβάν.
«Δεν ακούω πάτα το μηδέν»
Τα στοιχεία του ENISA για το 2014 δείχνουν ότι η σταθερή τηλεφωνία είναι αυτή που επηρεάστηκε περισσότερο, με σχεδόν τα μισά των αναφερόμενων περιστατικών (47%) να αφορούν τα δίκτυα σταθερής. Τα συχνότερα αίτια των συμβάντων ήταν οι τεχνικές βλάβες, οι οποίες επηρεάζουν, κυρίως, διακόπτες και δρομολογητές. Πρόκειται για μια αλλαγή σε σύγκριση με προηγούμενα έτη αναφοράς, όταν από τα περιστατικά επηρεάζονταν περισσότερο το κινητό διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία.
Αν και η σταθερή τηλεφωνία αναδεικνύεται “πρωταθλήτρια” των προβλημάτων, σημαντική ήταν η καταγραφή συμβάντων και στον τομέα της παροχής υπηρεσιών Διαδικτύου μέσω σταθερών δικτύων (34%).
Τα περιστατικά στο κινητό Διαδίκτυο και την κινητή τηλεφωνία αντιπροσώπευαν ποσοστό 39%, ενώ εκείνα που αφορούν το mobile internet το 35%. Να σημειωθεί ότι, συνήθως, ένα περιστατικό επηρεάζει περισσότερες από μια υπηρεσίες.
Γίναμε πολλοί
Μπορεί η σταθερή τηλεφωνία να ανέδειξε τα περισσότερα προβληματικά περιστατικά κατά το 2014, ωστόσο τα συμβάντα στο κινητό Διαδίκτυο και την κινητή τηλεφωνία επηρεάζουν τους περισσότερους χρήστες, αντιπροσωπεύοντας 1,7 και 1,2 εκατομμύρια χρήστες, αντίστοιχα, ανά περιστατικό. Ο αριθμός των χρηστών, που επηρεάστηκαν από τα προβλήματα στη σταθερή τηλεφωνία και το Ίντερνετ μέσω σταθερών δικτύων, ανήλθε σε 300 εκατ. και 400 εκατ. αντίστοιχα.
Χαμένες ώρες
Η έρευνα του ENISA αποκαλύπτει ότι οι αλλαγές και οι ενημερώσεις στο ελαττωματικό λογισμικό έχουν τη μεγαλύτερη επίπτωση από άποψη χαμένων ωρών χρηστών (συνδέσεις χρηστών και διάρκεια), σημειώνοντας ότι αυτά τα μοτίβα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τις αξιολογήσεις κινδύνου και ευπάθειας. Τα συμπεράσματα, ως προς τα κύρια μοτίβα περιστατικών, συμβάλλουν σε επίπεδο πολιτικής στα μέτρα στρατηγικής για βελτίωση της ασφάλειας στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Πηγή: ΣΕΠΕ
Πηγή: penna.gr