Από τις πρώτες γραμμές του κειμένου, το οικονομικό περιοδικό Economist εξηγεί στον αναγνώστη ότι η Ελλάδα ανέκαθεν βρισκόταν στον πάτο των λιστών όσον αφορά τον τομέα της τεχνολογίας, το οποίο σημαίνει ότι ήταν ουραγός σε κατηγορίες όπως οι γρήγορες συνδέσεις του διαδικτύου, η αγορά λάπτοπ και τάμπλετ, αλλά και οι online αγορές. H πανδημία και κατ΄επέκταση η καραντίνα ήρθε να ανατρέψει αυτό το σκηνικό.
Η «Βίβλος» του ψηφιακού μετασχηματισμού της κυβέρνησης, ένα σχέδιο για την κάλυψη των ευρωπαίων πολιτών μέχρι το 2025, το οποίο περιλαμβάνει 400 ξεχωριστά έργα, έχει καθυστερήσει εδώ και μήνες από την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο, το δεύτερο lockdown της χώρας τον Νοέμβριο (το οποίο ίσως αρθεί στις 11 Ιανουαρίου) έχει συντελέσει μια ανυπέρβλητη αλλαγή σε έναν σημαντικό τομέα: την εξ αποστάσεως μάθηση.
Σύμφωνα με έναν νέο νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, οι καθηγητές των ελληνικών σχολείων έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιήσουν τα μαθήματά τους διαδικτυακά. Αυτός ο νόμος συμπεριλαμβάνει τόσο τα μαθήματα στα νηπιαγωγεία όσο τις πανελλήνιες και τις φοιτητικές εξετάσεις.
Όταν η εξάπλωση του κορονοϊού έκλεισε τα σχολεία σε ολόκληρη τη χώρα τοn Μάρτιο, οι καθηγητές των θετικών επιστημών αντιμετώπισαν δυσκολίες στο να διδάξουν διαδικτυακά. Ορισμένοι καθηγητές ιστορίας και λογοτεχνίας χωρίς ψηφιακές δεξιότητες αρνήθηκαν να συνεργαστούν με τη νέα κανονικότητα, σύμφωνα με τον Economist.
«Τώρα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι υποχρεωτική και ένα νέο πρόγραμμα σπουδών βρίσκεται στο διαδίκτυο», δηλώνει η υπουργός Παιδείας της χώρας, Νίκη Κεραμέως.
Η υπουργός αναφέρει ότι τα ελληνικά σχολεία διέθεταν μόνο 4.500 φορητές συσκευές, μέχρι και πριν τη νίκη της Νέας Δημοκρατίας, στις εκλογές του Ιουλίου του 2019. Τώρα έχουν διανεμηθεί περισσότερα από 90.000 τάμπλετ και λάπτοπ, τα οποία πρόερχονται είτε από κονδύλια της ΕΕ, είτε από χρήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης, είτε από ιδιωτικές πρωτοβουλίες και δωρεές.
Η Cisco, μια εταιρεία τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, δημιούργησε μια πλατφόρμα Webex η οποία μπορεί να παρέχει ταυτόχρονη πρόσβαση σε 1,4 εκατομμύρια μαθητές της χώρας και 180.000 εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί είχαν παρακολουθήσει σεμινάρια πριν εγκατασταθεί στα σχολεία. Πλέον, ακόμα και όταν τα σχολεία ανοίξουν ξανά και οι μαθητές επιστρέψουν στις τάξεις τους, η ψηφιακή μάθηση θα αποτελεί μεγάλο μέρος του προγράμματος σπουδών, τονίζει η κ. Κεραμέως.
Ο Economist δεν παραλείπει να αναφέρει ότι η πρώτη ημέρα του Webex προκάλεσε μια καταιγίδα διαμαρτυριών από θυμωμένους γονείς και μαθητές, καθώς έβλεπαν το λογισμικό να μην ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων. Το οικονομικό περιοδικό υπογραμμίζει ότι οι δυσκολίες εξομαλύνθηκαν γρήγορα.
Προς επίρρωση της παραπάνω θέσης, η Ελένη Χατζή, αναπληρώτρια διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκει στη Μουσουλμανική μειονότητα της Ελλάδας στη Θράκη, μια φτωχή περιοχή κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, δηλώνει: «Έχουμε ένα ρεκόρ προσέλευσης φοιτητών που εισέρχονται στο πανεπιστήμιο φέτος και έχουν πολλές νέες δυνατότητες λόγω του ψηφιακού προγράμματος.»
Ακόμη, ένα πιλοτικό πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας για παιδιά ηλικίας 4 έως 6 ετών που ξεκίνησε το 2019 στη Λάρισα, στην κεντρική Ελλάδα, μπορεί τώρα να συνεχιστεί ψηφιακά με τη βοήθεια των γονέων, παρά το lockdown. Η Στέλλα Μπούρα, διαχειρίστρια του προγράμματος, λέει ότι οι μαθητές της απολαμβάνουν την εξ αποστάσεως μάθηση. «Αισθάνονται άνετα επειδή δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με την αλληλεπίδραση δασκάλου μαθητή. Συνεχίζουν τα μαθήματα με τον ίδιο ρυθμό και το ίδιο μεράκι», συνεχίζει.
Η κα Κεραμέως παραδέχεται ότι το καθήκον της να διατηρεί την εκπαίδευση σε καλό δρόμο κατά την διάρκεια της πανδημίας έγινε ευκολότερο λόγω του παλιομοδίτικου κεντρικού σχολικού συστήματος της Ελλάδας. Προς το παρόν, το υπουργείο Παιδείας κρατά αυστηρά τα χαρτιά της για τα πάντα, από τις λεπτομέρειες του προγράμματος σπουδών έως τα χρονοδιαγράμματα και ακόμη και τις σχολικές εκδρομές. «Στόχος μας είναι η αποκέντρωση του συστήματος», επιμένει. Αλλά το παλιό σύστημα αποτέλεσε καθοριστικό βήμα για την μετάβαση στη νέα εποχή».
Πηγή: huffingtonpost.gr