φωτο αρχείου
Διαστάσεις επιδημίας έχουν πάρει οι υπέρογκες χρεώσεις που φορτώνονται, χωρίς να το συνειδητοποιούν, κάτοχοι των «έξυπνων» κινητών μέσω κλήσεων σε πενταψήφια.
Πρόκειται για τις Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ) που χρησιμοποιούνται για ψηφοφορίες (π.χ. Eurovision), διαγωνισμούς και παιχνίδια, κατέβασμα (download) αρχείων, αλλά και κάθε είδους τηλεφωνικές υπηρεσίες που ξεκινούν από πρόγνωση καιρού και αστρολογία και φτάνουν ώς τις «ροζ» εξυπηρετήσεις.
Από στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες ο Συνήγορος του Καταναλωτή, από τις αρχές του χρόνου έως τα μέσα Ιουλίου έχουν κατατεθεί 2.181 αναφορές, που είναι αυξημένες κατά 55,6% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Εχει ενδιαφέρον ότι από την εξέταση των αιτημάτων που είχαν υποβληθεί το 2016, το 85,7% επιλύθηκε με δικαίωση του καταναλωτή.
«Το τελευταίο διάστημα εμφανίστηκαν νέες μορφές επιθετικών εμπορικών πρακτικών, που συνδυάζονται με τη χρήση έξυπνων κινητών», επισημαίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή και προειδοποιεί ότι σε πολλές περιπτώσεις η εγγραφή σε αυτές τις υπηρεσίες γίνεται χωρίς τη βούληση του ιδιοκτήτη του κινητού και, όπου υπάρχει μια στοιχειώδης ενημέρωση, χάνεται μέσα στα περίφημα «ψιλά γράμματα».
Αποκαλύπτει επίσης ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι όμιλοι που παρέχουν υπηρεσίες αυτής της κατηγορίας και αδειοδοτούνται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχουν μετόχους εταιρείες κινητής τηλεφωνίας με τις οποίες μοιράζονται τα έσοδα.
Η «συνταγή», που εφαρμόζεται με πολλές παραλλαγές, είναι απλή: ξεκινά με μια πολύ δελεαστική προσφορά και στη διαδικασία των απλών ερωταπαντήσεων ο χρήστης βρίσκεται μπροστά σε μια αθώα ένδειξη, τύπου «ΟΚ» ή «Είσοδος», μέσω της οποίας εκμαιεύεται η συγκατάθεσή του για την ένταξη στο πανάκριβο σύστημα πληροφόρησης.
«Βροχή» μηνυμάτων
Εχουν διαπιστωθεί και ακούσιες συνδέσεις που οφείλονται στις οθόνες αφής. Ακολουθεί «βροχή» ενημερωτικών τηλεφωνικών μηνυμάτων, που χρεώνονται έως και 2 ευρώ, φουσκώνοντας τον μηνιαίο λογαριασμό του κινητού με ποσά που φτάνουν τα 20 ευρώ! Ακόμη και ο χρήστης που καταλαβαίνει την μπλόφα πολύ δύσκολα καταφέρνει να αποδεσμευτεί από το σύστημα.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή εμμέσως εγκαλεί την ΕΕΤΤ που χορηγεί τις άδειες για τέτοιες υπηρεσίες. Η «Εφ.Συν.» απευθύνθηκε στους αρμόδιους της Εθνικής Επιτροπής, που μας παρέπεμψαν στον 100σέλιδο Οδηγό που έχει αναρτηθεί από πέρυσι στην ιστοσελίδα της (www.eett.gr) και περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για τις ΥΠΠ (σελ. 28-33). Επισημαίνει ότι οι χρεώσεις για τις συγκεκριμένες παροχές είναι υψηλότερες σε σχέση με τα γνωστά τιμολόγια κινητής τηλεφωνίας και συμβουλεύει τους καταναλωτές:
■Να μην καταχωρίζουν τον αριθμό του κινητού τους αν δεν διαβάσουν προσεκτικά τους κανόνες της παρεχόμενης υπηρεσίας.
■Σε περιπτώσεις τηλεφωνικών κλήσεων, να ακούν με πολλή προσοχή το ηχογραφημένο μήνυμα, δίνοντας βάρος στην ταυτότητα της εταιρείας και τη χρέωση. Για τηλεοπτικές διαφημίσεις, το ύψος της χρέωσης πρέπει να αναγράφεται σε όλη τη διάρκεια του μηνύματος.
■Υπάρχει η δυνατότητα να αποκλειστούν τέτοιες κλήσεις με την υποβολή σχετικού αιτήματος στην τηλεφωνική εταιρεία.
■Να κάνουν καταγγελία μέσα σε 20 ημέρες και να απαιτούν να πάρουν απάντηση στο επόμενο εικοσαήμερο.
Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: pancreta