Κινδυνεύει να χαθεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο και οι χορηγίες της Εθνικής Τράπεζας και του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος για το ΤΑΠΑ (Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων); Μπορεί να τιναχτεί επίσης στον αέρα το σχέδιο εκσυγχρονισμού του ταμείου μέσω σύστασης νέου οργανισμού;
Η απερχόμενη πρόεδρος του ΤΑΠΑ (που υπάρχει για να συγκεντρώνει τις εισπράξεις πόρων του Υπ. Πολιτισμού και να του αποδίδει τα εισπραχθέντα ποσά) Ασπασία Λούβη, μιλώντας με δραματικούς τόνους εκ μέρους του ΔΣ που τοποθέτησε τον Απρίλιο του 2015 ο Νίκος Ξυδάκης και ξήλωσε τον Αύγουστο η κα Κονιόρδου, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στη χθεσινή συνέντευξη τύπου, «δείχνοντας» ως βασική υπεύθυνη την υπουργό πολιτισμού , ενώ εκθείασε τους προκατόχους της Ξυδάκη και Μπαλτά «για τη συνεργασία και την απαλλαγή από συνδικαλιστικές και άλλες παρεμβάσεις».
Ο δεύτερος μάλιστα ήταν παρών, αλλά δεν πήρε τον λόγο. Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός πολιτισμού και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΣΑ Νίκος Ξυδάκη δήλωσε στο tvxs.gr πως βλέπει... «Συνθηκολόγηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου πολιτισμού με τις δυνάμεις που κρατάνε καθηλωμένη σε υπανάπτυξη την αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς».
Σήμερα πάντως το νέο ΔΣ παραμένει ακέφαλο όπως μαθαίνουμε (το υπουργείο δεν το ανακοίνωσε ποτέ) μετά την παραίτηση του νέου προέδρου και η υπουργός πολιτισμού , κατηγορείται ότι είναι όμηρος συμφερόντων και ότι υποκύπτει σε εκβιασμούς Εκτός των άλλων πάντως το σημαντικότερο είναι, πως η ανακίνηση του θέματος φέρνει στην επιφάνεια ένα καθεστώς διαπλοκής εντός του υπουργείου, με διαδρομές ανεξέλεγκτου δημόσιου χρήματος, το οποίο διατηρήθηκε και ανακυκλώθηκε από υπουργούς πολιτισμού των προηγούμενων κυβερνήσεων. Το ερώτημα είναι αν θα σπάσει η υπουργός το απόστημα ή όχι.
Το θέμα ξαναήρθε στην επιφάνεια μετά το ξήλωμα του ΔΣ από την κα Κονιόρδου εν μέσω του καλοκαιριού και ενώ τα ερωτήματα στον τύπο από τον χειμώνα πλήθαιναν. Γιατί αργεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Γιατί απεργούν οι αρχαιοφύλακες και κλείνουν τα πωλητήρια σε αρχαιολογικούς χώρους; Τι γίνεται με την περιβόητη εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό που είχε αναγγελθεί επί Ξυδάκη;
Η κυρία Λούβη μάλιστα δήλωσε μετά την αποπομπή της πως οι αρχαιοφύλακες είναι «εκβιαστές που απειλούν να κλείσουν την Ακρόπολη, για να μην ασκηθεί έλεγχος στις υπερωρίες τους» κι η υπουργός ανέλαβε... «ηθικές δεσμεύσεις απέναντι σ' αυτούς τους εκβιαστές...». Χθες στη συνέντευξη τύπου το επανέλαβε τονίζοντας πως η ίδια η υπουργός είπε πως είναι δεσμευμένη απέναντι στους αρχαιοφύλακες ενώ έδωσε αναλυτικά το χρονικό των εργασιών του απερχόμενου ΔΣ.
Η κα Λούβη είπε πως η διάταξη του νέου οργανισμού του ΤΑΠΑ, πέραν του εξορθολογισμού στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος το οποίο πηγαινοέρχεται χωρίς έλεγχο, συνεπάγεται και τον έλεγχο των υπερωριών των αρχαιοφυλάκων, που ως σήμερα καταβάλλει το ΤΑΠΑ κατευθείαν στους φερόμενους ως δικαιούχους, χωρίς να μπορεί να τους ασκήσει έλεγχο επίσης.
«Αν δεν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα μας, όλη η προσπάθεια που κάναμε για τον εκσυγχρονισμό του ΤΑΠΑ θα πέσει στο κενό. Είναι κρίμα για τον τόπο. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι στην τελευταία φάση του, ένα εξάμηνο υπολείπεται» είπε η κα Λούβη η οποία εξήγησε πως έπρεπε ήδη να είχαν αρχίσει η εργασίες τς νέας φάσης από την αρχή του μήνα.
Η χρυσοτόκος όρνιθα και το σχέδιο εκσυγχρονισμού
Η κα Λούβη είχε χαρακτηρίσει παλαιότερα το ταμείο «χρυσοτόκο όρνιθα» (με ετήσιο τζίρο να υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ). Ωστόσο όταν διαπιστώθηκε από τον πρώην αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη αλλά και την ίδια, ότι η όρνιθα αυτή θα μπορούσε να γεννάει πολλά περισσότερα αυγά αντί να χάνει κι αυτά που έχει «και να αιμοδοτεί και την αρχαιολογική υπηρεσία αλλά και τον σύγχρονο πολιτισμό» όπως λέει στο tvxs.gr o Νίκος Ξυδάκης, ο οποίος γνώριζε πως αρκετά από τα έσοδα στην πορεία έχαναν το δρόμο τους προς το ταμείο, ξεκίνησε η εκπόνηση ενός σχέδιου για τη δημιουργία ενός νέου οργανισμού που θα έβαζε τάξη σε ένα ταμείο που εμπαζε από παντού.
Το ταμείο δεν εκσυγχρονίστηκε ποτέ από το 1977 που δημιουργήθηκε, παραμένει με ένα απαρχαιωμένο και διάτρητο σύστημα οργάνωσης που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής. «Στόχος όλων μας ήταν η εξυγίανση. Γνωρίζαμε για τον απαρχαιωμένο Οργανισμό του ΄77 , για το διάτρητο σύστημα έκδοσης των εισιτηρίων , για τον περιορισμένο αριθμό των πωλητέων αντικειμένων , για τους αρχαιοφύλακες που εκτελούν χρέη πωλητών και διεκδικούν το 12% επί των πωλήσεων, για τα αναψυκτήρια που παρέχουν κακές υπηρεσίες και τα διαχειρίζονται τρεις οικογένειες... Δεν πέσαμε από τον ουρανό» είπε η κα Λούβη.
Ο νέος Οργανισμός επιλέχθηκε ως η απαραίτητη λύση. «Υπάρχει η αδόκιμη διαχείριση των πόρων του ΤΑΠ. Το 40% των διαθέσιμων πηγαίνει στον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ για τις λειτουργικές του δαπάνες και τις εφορείες αρχαιοτήτων. Παράλληλα όμως, διατίθενται από το ΤΑΠ, μεγάλα ποσά για δαπάνες του ΥΠΠΟ που πηγαίνουν σε κατηγορίες εργαζομένων όπως οι αρχαιοφύλακες που εισπράττουν κατευθείαν από το ταμείο τις υπερωρίες τους που φέτος έφτασαν τα 17 εκατομμύρια και στο Ταμείο Αλληλοβιηθείας που φέτος ζητά 2.3 εκατομμύρια» είπε η Κα Λούβη. Το πρόβλημα είναι πως οι δαπάνες αυτές δεν ελέγχονται από το ΤΑΠ καθώς αφορούν το ΥΠΠΟ. «Αυτοί οι κωδικοί λειτουργούν ως ειδικός λογαριασμός κι έτσι το ΥΠΠΟ μένει στο απυρόβλητο, ενώ πρέπει να εγγράφονται στον προϋπολογισμό μου πάντα για να μη διακινείται δημόσιο χρήμα χωρίς έλεγχο»
Όπως εξήγησε, με το ελάχιστο έμψυχο δυναμικό αφού οι περισσότεροι εργαζόμενοι ήταν αποσπασμένοι του Υπ.Πολιτισμού και με τα μέλη του ΔΣ να υποκαθιστούν τις ειδικότητες που έλειπαν (δεν υπήρχαν καν λογιστές και πληροφορικάριοι) , εκπονήθηκε το σχέδιο, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του ΤΑΠΑ , που σημαίνει : Ηλεκτρονικό εισιτήριο για να ελέγχονται τα έσοδα , αναβαθμισμένα πωλητήρια τα οποία είχαν παθητική λειτουργία και περιορισμένο αριθμό αντικειμένων , αναβαθμισμένα αναψυκτήρια (που παρείχαν κακές υπηρεσίες και τα διαχειρίζονταν τρεις οικογένειες εδώ και χρόνια , σύγχρονο λογισμικό . Το σχέδιο αυτό πέρασε από τον Ξυδάκη στον Μπαλτά κι από τον τελευταίο στη Λυδία Κονιόρδου. Το ΔΣ επέμενε στον εξορθολογισμό του συστήματος πληρωμών ωστόσο η υπουργός σύμφωνα με την Κα Λούβη αντέδρασε και χαρακτήρισε την πρόταση «Κείμενο εργασίας επί του Οργανισμού με σοβαρές αδυναμίες και πνεύμα που αλλοιώνει τον χαρακτήρα του ΤΑΠ»
Μα που πάνε τα χρήματα;
Η κα Λούβη έδωσε στοιχεία για το πως αυξήθηκαν τα έσοδα με το εκδοτήριο των εισιτηρίων των ομαδικών γκρουπ. «Στην Ακρόπολη το 2015, με επισκεψιμότητα 2.1 εκ. τα εισιτήρια ελευθέρας (μηδενικά) ήταν 1 εκ. ευρώ! Τα ταξιδιωτικά γραφεία δεν πήγαιναν πια στα εκδοτήρια εισιτηρίων των αρχαιοφυλάκων και είχαμε αύξηση αύξηση εισιτήριων και στην Ακρόπολη και στο Θέατρο του Διονύσου»
Η κα Λούβη τόνισε επίσης ότι την αύξηση των τουριστών δεν ακολούθησε η αύξηση των εισιτηρίων σε κάποιους χώρους. Γιατί; Σημειώθηκε αύξηση τουριστών και μείωση προσελεύσεων σε Ρόδο και Κρήτη . Δεν ξέρω αν μπορείτε να το ερμηνεύσετε ακριβώς, πάντως σε αυτούς τους χώρους δεν καταφέραμε να αλλάξουμε τους αρχαιοφύλακες» είπε. Η Κα Λούβη αναφέρθηκε επίσης στην απροθυμία της υπουργού να αντιμετωπίσει ένα ακόμα αγκάθι, το Ταμείο Αλληλοβοήθειας στο οποίο θα επανέλθουμε με εκτενές ρεπορτάζ.
Στον επίλογο η κα Λούβη τόνισε ξανά πως το απερχόμενο ΔΣ αύξησε κατά πολύ τα έσοδα του ΥΠΠΟ (έφτασαν τα 60 εκ. ποσό τριπλάσιο των εσόδων του 2014). Εξέφρασε το παράπονό της που το ΥΠΠΟ μπλόκαρε όπως είπε το αίτημα προς τον ΑΣΕΠ για την πρόσληψη προσωπικού ...«ενώ την ίδια ώρα μαθαίναμε πως η υπουργός πίεζε τον ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις αρχαιοφυλάκων».
Τόνισε πως οι χορηγοί περιμένουν την τήρηση του χρονοδιαγράμματος για να εξελιχθούν ομαλά οι τρεις φάσεις της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτήριου που θα εφαρμοστεί στην Ακρόπολη , στην Κνωσό, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηράκλειου και στην Αρχαία Μεσσήνη. Μίλησε για την ανάγκη εξυγίανσης των πωλητηρίων και των αναψυκτηρίων, από τα οποίο το ΤΑΠΑ δυσκολευόταν να εισπράξει ακόμα και τα ενοίκια και έδωσε ανατριχιαστικά παραδείγματα που φανερώνουν πως το δημόσιο έχανε χρήματα από τον τρόπο που γινόντουσαν έως σήμερα οι απαλλοτριώσεις. «Βρήκα περίπτωση που το δημόσιο πλήρωσε 22 φορές την αξία του οικοπέδου!» είπε χαρακτηριστικά. «Αυτό πρέπει να αλλάξει».
Φωτεινή Λαμπρίδου
Πηγή: pancreta