
Εδώ και δύο χρόνια περίπου, είχε ξεκινήσει η ‘’παρέλαση’’ σχεδίων νόμου για αναγκαστικές συνενώσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης - Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ανά Νομό ; ανά Περιφέρεια ; τμήμα Περιφέρειας ; νησιωτικές ομάδες; κάποιες ΔΕΥΑ μόνες τους και με ότι εκδοχές μπορεί κανείς να φανταστεί χωρίς να υπάρχει ένα σχέδιο, μια λογική πέραν της διάλυσης και της απαξίωσης.
Κάτω από την πίεση των εμπλεκομένων και κυρίως για να μελετήσουν καλύτερα εμφανή θέματα αντισυνταγματικότητας που υπήρχαν στις διάφορες εκδόσεις των παραπάνω σχεδίων νόμου, αυτά αποσύρθηκαν.
Τώρα επανέρχονται με ένα νομοσχέδιο πιο επικίνδυνο κατά τη γνώμη μας, πιο ‘’προσεγμένο’’ γιατί, από την πίσω πόρτα στην ουσία εκβιάζει προς την κατεύθυνση των «οικειοθελών» συνενώσεων. Και αυτό χωρίς κριτήρια, ούτε οικονομία κλίμακας, με δόλωμα όμως την κάλυψη του 70% των ληξιπρόθεσμων οφειλών (μέχρι τον Οκτώβριο 2024) προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας.
Υποτίθεται ότι σύστησαν τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) για να εξετάσει συνολικά τα προβλήματα, τις ιδιαιτερότητες, τις δυνατότητες και να προτείνει λύσεις στην κατεύθυνση της εξυγίανσης και του εκσυγχρονισμού των ΔΕΥΑ. Προτρέχουν, καταθέτοντας ένα νομοσχέδιο που σε καμία περίπτωση δεν οδηγεί στην εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό τους.
Τα σοβαρότερα προβλήματα των ΔΕΥΑ είναι η υποστελέχωση και το ενεργειακό κόστος. Δεν επιλύει κανένα !!!
Αντίθετα:
- Απεμπολεί την ευθύνη του Κράτους από την επίλυση των θεμάτων ύδρευσης αποχέτευσης και τα φορτώνει στους δημότες.
- Στερεί από τις ΔΕΥΑ χρηματοδοτήσεις (μια ΔΕΥΑ που χρωστά δεν μπορεί να διεκδικήσει χρηματοδοτήσεις). Έτσι τιμωρεί τους δημότες και τις τοπικές κοινωνίες.
- Εξαναγκάζει στην αύξηση των Τιμολογίων του νερού προκειμένου να μπορούν να υφίστανται, να λειτουργούν, να έχουν διαχειριστική επάρκεια, να διεκδικούν πόρους από τα χρηματοδοτικά μέσα κλπ. «Η ΔΕΥΑ δε μπορεί να εισπράττει οποιοδήποτε ποσό ή χρηματοδότηση, που υπερβαίνει ετησίως το πενήντα τοις εκατό (50%) των ιδίων εσόδων»!
- Ουσιαστικά βγάζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση από το παιχνίδι αφού η αρμοδιότητα μεταφέρεται από το Υπουργείο Εσωτερικών στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
- Δεν έχει καμία μέριμνα για το προσωπικό των ΔΕΥΑ που θα συνενωθούν.
- ‘’Χαϊδεύει’’ την Εταιρεία Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης (ΕΥΔΑΠ) και την Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), στις οποίες δίνει άνισες δυνατότητες με στόχο να συγκεντρωθούν τα έργα και να διαχειριστούν κατά το δοκούν «….Διευκολύνεται η διαδικασία ανάθεσης έργων αντιμετώπισης της λειψυδρίας από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. ή την Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε., στην περίπτωση κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης λόγω λειψυδρίας.».
- Προστατεύει με κάθε τρόπο τους ενεργειακούς παρόχους.
Το νομοσχέδιο , μέσω του OpenGov.gr είναι στη διαβούλευση έως τις 28-02-2025.
Καλούμε την κυβέρνηση να το αποσύρει!
Πηγή: pancreta.gr