Ολοκληρώνεται σήμερα με την καταβολή, εκτός απροόπτου, του εφάπαξ τιμήματος 1,2 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece. Χρειάστηκαν δηλαδή τέσσερα ολόκληρα χρόνια από την προκήρυξη του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού, την 1η Απριλίου του 2013, περισσότερα από δύο χρόνια από την ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή στις 25 Νοεμβρίου του 2014 και η μετατροπή της παραχώρησης σε μνημονιακή υποχρέωση κατόπιν απαίτησης των δανειστών για να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση. Χρόνοι και πιέσεις που δοκίμασαν την υπομονή και τις αντοχές του επενδυτή, των τοπικών κοινωνιών αλλά και των εργαζομένων.
Η πρώτη πτήση υπό τον έλεγχο της Fraport έγινε στις 00:20 μετά τα μεσάνυχτα από την Ryanair, αεροσκάφος της οποίας απογειώθηκε από το Ελ. Βενιζέλος με προορισμό τη Σαντορίνη.
Η διαδικασία ανάληψης
Η διαδικασία ανάληψης της διαχείρισης από την παραχωρησιούχο, αποκαλούμενη και Concession Commencement Date (CCD), ξεκίνησε νωρίς το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας και συνεχιζόταν έως αργά το βράδυ, με την επιχείρηση να συντονίζεται από το «command center» που έχει δημιουργήσει η Fraport Greece στα κεντρικά γραφεία της στην Καλογρέζα. Με βάση τον σχεδιασμό της παραχωρησιούχου, στόχος ήταν οι πρώτες πρωινές πτήσεις της Μεγάλης Τρίτης να εκτελεστούν από την ίδια.
Προχώρησαν έτσι από χθες οι υπογραφές των πρωτοκόλλων παράδοσης-παραλαβής σε κάθε ένα από τα αεροδρόμια. Τα πρωτόκολλα περιλαμβάνουν αναλυτική καταγραφή των όσων περνούν στη διαχείριση της Fraport Greece, όπως οι υποδομές και ο εξοπλισμός. Η εταιρεία αναλαμβάνει τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη των αεροδρομίων για τα επόμενα 40 χρόνια. Τα περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνουν τρεις πύλες στην κύρια χώρα (Θεσσαλονίκη, Ακτιο, Καβάλα) και 11 αεροδρόμια στα νησιά (Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος και Ζάκυνθος).
Εντός Απριλίου έχουν προγραμματιστεί εκτενείς παρεμβάσεις σε όλα τα αεροδρόμια, οι οποίες αφορούν γενικό καθαρισμό, βάψιμο των εγκαταστάσεων και ανακαίνιση των χώρων υγιεινής. Τα έργα αναβάθμισης των υποδομών, που θα εκτελέσει η Intrakat, θα ξεκινήσουν αμέσως μετά το καλοκαίρι. Το επενδυτικό πρόγραμμα της παραχωρησιούχου ανέρχεται για την πρώτη τετραετία της παραχώρησης στα 400 εκατ. ευρώ. Το ποσό είναι κατά 70 εκατ. ευρώ υψηλότερο από αυτό που προβλέπεται στη σύμβαση μεταξύ της παραχωρησιούχου και του ελληνικού Δημοσίου και τα 95 εκατ., εκ των συνολικά 400, προορίζονται για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Τα έργα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την κατασκευή πέντε νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω και Μυτιλήνης, αύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 terminals κατά 100.000 τετραγωνικά μέτρα, σε 300.000 τετραγωνικά, αύξηση των σημείων check in από 213 σε 297, των σημείων ελέγχου ασφαλείας από 44 σε 84, των πυλών από 103 σε 147 και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150. Επιπλέον θα προχωρήσει η ανανέωση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του κάθε αεροδρομίου.
Επιπλέον επενδύσεις
H αμοιβή παραχώρησης, εκτός από την εφάπαξ καταβολή του 1,2 δισ. και τις δεσμευτικές επενδύσεις, προβλέπει επίσης την ετήσια καταβολή 22,9 εκατ. ως εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατ’ έτος στο 28,6% των μεικτών κερδών της εκμετάλλευσής τους.
Στη διάρκεια της 40ετούς παραχώρησης, η Fraport Greece έχει δηλώσει ότι θα πραγματοποιήσει και επιπλέον των υποχρεωτικών επενδύσεις για τη συντήρηση και αύξηση της δυναμικότητάς τους, με βάση τον όγκο κίνησης στο κάθε αεροδρόμιο. Συνολικά, το ποσό των επενδύσεων μαζί με τα 400 εκατ. για τις υποδομές στην αρχική φάση θα ξεπεράσει το 1 δισ., ενώ το Δημόσιο στο τέλος της 40ετίας υπολογίζεται πως θα έχει εισπράξει 10 δισ.
Η πώληση του 35,5% των ΕΛΠΕ
Στην πρόσληψη συμβούλου με στόχο την πώληση του 35,5% των ΕΛΠΕ προχωράει το ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Ο σύμβουλος που θα προσληφθεί θα συμβουλεύσει το ΤΑΙΠΕΔ, πρώτον, για την καλύτερη στρατηγική αξιοποίησης της συμμετοχής του στα ΕΛΠΕ και δεύτερον, θα λειτουργήσει ως σύμβουλος στη διαδικασία αξιοποίησης που θα επιλεγεί από το Ταμείο. Για την πρώτη υπηρεσία, ο σύμβουλος θα αμειφθεί με το ποσό των 125.000 ευρώ κατά μέγιστο (πλέον ΦΠΑ), ενώ για τη δεύτερη θα υπάρξει αμοιβή επιτυχούς αξιοποίησης της συμμετοχής. Mάλιστα, η αμοιβή αυτή θα διαφοροποιείται ανάλογα με τον τρόπο αξιοποίησης της συμμετοχής, δηλαδή αν θα γίνει πώληση μέσω διαγωνισμού ή μέσω του χρηματιστηρίου. Οι ενδιαφερόμενοι για το έργο θα πρέπει να υποβάλουν προσφορές έως 15 Μαΐου 2017.
Πηγή: pancreta