Ανάσα για χιλιάδες επιχειρήσεις - Ειδήσεις Pancreta

Μόνο για επιχειρήσεις που έχουν νομική μορφή και όχι για φυσικά πρόσωπα, ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους, θα είναι ανοιχτές οι πόρτες του νέου νόμου για την ενιαία εξωδικαστική ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών προς τράπεζες, εφορίες και ασφαλιστικά Ταμεία.

Το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας από την κυβέρνηση και τα κλιμάκια των δανειστών και όλα δείχνουν πως στην οριστική μορφή του θα είναι αισθητά χαμηλότερης ισχύος συγκριτικά με τις αρχικές προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί για τη δυνατότητα να ρυθμίσουν τα χρέη τους πάνω από 400.000 υπερχρεωμένες επιχειρήσεις.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, θα αποτελέσει νόμο-ανάσα για χιλιάδες επιχειρήσεις, ειδικά εφόσον παραμείνει μέχρι τέλους η ιδιαίτερα φιλόδοξη πρόταση της κυβέρνησης προς τους δανειστές να ρυθμίζονται οι οφειλές προς τράπεζες και Δημόσιο για διάστημα 120 έως 180 μηνιαίων δόσεων (10 έως 15 χρόνια).

Βασική πρόβλεψη του νόμου για την ενιαία διευθέτηση οφειλών είναι πως μόνο «βιώσιμες» επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να αξιοποιήσουν τη ρύθμιση και να μπορούν να πετύχουν μέχρι και κούρεμα μέρους των χρεών τους προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις τράπεζες.

Σύμφωνα με την εισήγηση της κυβέρνησης, «βιώσιμη» θα μπορεί να θεωρείται μία εταιρεία μόνον εφόσον παρουσιάζει θετικά Κέρδη προ Φόρων Τόκων και Αποσβέσεων (λειτουργικά κέρδη EBITDA) τουλάχιστον μια οικονομική χρήση πριν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον νόμο.

Οσες εταιρείες με χρέη δεν κριθούν βιώσιμες, θα οδεύσουν με συνοπτικές διαδικασίες στον πτωχευτικό κώδικα για να εκκαθαριστούν. Θα σχεδιαστεί ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή αυτοματοποιημένης αξιολόγησης βιωσιμότητας για τις μικρές επιχειρήσεις, ωστόσο για τις επιχειρήσεις με μεγάλα χρέη η βιωσιμότητα θα καθορίζεται κατόπιν μελέτης από ειδικό αξιολογητή.

«Κούρεμα» από το Δημόσιο

Ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι που δεν έχουν νομική μορφή δεν θα έχουν δικαίωμα αξιοποίησης του εξωδικαστικού συμβιβασμού, αλλά θα μπορούν, όπως και σήμερα, να προσφεύγουν στον νόμο Κατσέλη.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι το Δημόσιο μπορεί να συμμετάσχει σε αναδιάρθρωση οφειλών συμπεριλαμβανομένης και της δυνατότητας διαγραφής με εξαίρεση τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, τους παρακρατούμενους φόρους, ποσά από καταπτώσεις εγγυήσεων που έχουν χορηγηθεί σε δάνεια με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεων και δασμούς, ενώ ειδικά για τα ασφαλιστικά ταμεία δεν επιτρέπεται η διαγραφή βασικής οφειλής παρακρατούμενων εισφορών εργαζομένων προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης.

Το Δημόσιο μπορεί να αποδέχεται εξόφληση σε μέχρι και 120 δόσεις για οφειλές έως 2 εκατ. ευρώ και σε 180 δόσεις για χρέη άνω των 2 εκατ. ευρώ με ελάχιστη καταβολή τα 50 ευρώ ανά μήνα.

Αίτηση θα μπορούν να υποβάλουν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018 επιχειρήσεις που βρίσκονται σε λειτουργία, έχουν δάνειο σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών την 31η Οκτωβρίου (οι ημερομηνίες μπορεί να αλλάξουν) και να μην έχουν παράλληλα υποβάλει αιτήσεις υπαγωγής στον Πτωχευτικό Κώδικα και στους νόμους Κατσέλη ή Δένδια.

Διαδικασία υπαγωγής στον εξωδικαστικό συμβιβασμό θα μπορεί να ξεκινήσει και με πρωτοβουλία των ίδιων των πιστωτών την οποία θα πρέπει να αποδεχτεί ο οφειλέτης εντός τριών μηνών, διαφορετικά του αφαιρείται το δικαίωμα να ζητήσει ρύθμιση σε μεταγενέστερο χρόνο.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στη σημερινή μορφή του το νομοσχέδιο για την ενιαία ρύθμιση χρεών δεν περιλαμβάνει ούτε κριτήριο τζίρου, ούτε ελάχιστο όριο οφειλών.

Υπάρχουν, ωστόσο, προσχέδια του ίδιου νόμου σύμφωνα με τα οποία εξωδικαστική ρύθμιση χρεών θα μπορούν να ζητήσουν επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών από 15.000 ευρώ και πάνω.

Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Πιλοτικά η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων αναμένεται να ξεκινήσει την ερχόμενη άνοιξη, ωστόσο το σύστημα δεν αναμένεται να είναι έτοιμο πριν από το καλοκαίρι.

Στην αίτηση, εκτός από τα στοιχεία του οφειλέτη και των πιστωτών, θα πρέπει να περιλαμβάνονται πλήρη στοιχεία της επιχείρησης, στοιχεία για τον κύκλο εργασιών, τις συνολικές υποχρεώσεις, τη γενική οικονομική της κατάσταση, αναφορά στους λόγους της οικονομικής αδυναμίας και των προοπτικών της επιχείρησης, κατάλογος όλων των πιστωτών του με πλήρη στοιχεία και των οφειλομένων ποσών ανά πιστωτή και την πρόταση για τον τρόπο ρύθμισης των οφειλών του.

Η αίτηση συνοδεύεται υποχρεωτικά και από: κατάλογο των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη με αναφορά στην εκτιμώμενη εμπορική αξία τους προκειμένου να είναι δυνατόν να προσδιοριστεί η αξία ρευστοποίησης της περιουσίας του. Πλήρη στοιχεία κάθε συνοφειλέτη. Πλήρη περιγραφή των βαρών που είναι εγγεγραμμένα επί των περιουσιακών στοιχείων.

Ακτινογραφία...

Επίσης ζητείται να αναφέρονται αναλυτικά στοιχεία για κάθε πώληση περιουσιακού στοιχείου του οφειλέτη, στοιχεία όλων των νομικών προσώπων που είναι συνδεδεμένα με τον οφειλέτη μετά την 1.1.2011 καθώς και πλήρη στοιχεία ακινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων που μεταβιβάστηκαν από τον οφειλέτη ή τους συνοφειλέτες σε πρόσωπα συνδεδεμένα με τον οφειλέτη μετά την 1η Ιανουαρίου 2011.

Ζητούνται επίσης δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος της τελευταίας 5ετίας, κατάσταση οικονομικών στοιχείων από επιχειρηματική δραστηριότητα, δήλωση Ε9, εκκαθαριστικά φόρου εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, καταστάσεις βεβαιωμένων οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία, δημοσιευμένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, πιστοποιητικά μη πτώχευσης κ.λπ.

Το περιεχόμενο της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών διαμορφώνεται ελεύθερα μεταξύ των πιστωτών και του οφειλέτη.

Υπόκειται όμως σε υποχρεωτικούς κανόνες μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η πρόβλεψη ότι η σύμβαση εξωδικαστικής αναδιάρθρωσης οφειλών δεν επιτρέπεται να φέρνει οποιονδήποτε μη συμβαλλόμενο πιστωτή σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και ότι οι προνομιούχοι πιστωτές, διά των ρυθμίσεων της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών, λαμβάνουν κατά προτεραιότητα ποσά ισάξια με όσα θα λάμβαναν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης.

Για τον υπολογισμό ποσών και άλλων ανταλλαγμάτων διανομής οι απαιτήσεις των πιστωτών λογίζεται ότι συναθροίζονται μόνο από το αρχικό κεφάλαιο της οφειλής πλέον τόκων.

Αφαιρούνται από τις απαιτήσεις τόκοι τόκων, τόκοι πoυ έχουν καταλογιστεί με βάση επιτόκιο ανώτερο αυτού για επιχειρηματικά δάνεια και πάσης φύσεως έξοδα, πρόστιμα και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.

πηγή


Πηγή: pancreta