φωτο αρχείου
Η ακρίβεια στα τρόφιμα συνεχίζει να αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα της ελληνικής οικονομίας, αφού για έναν ακόμη μήνα, τον Μάρτιο, τα στοιχεία κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά δείχνουν, σε αντίθεση με την Ευρώπη
Μπορεί στη Φρανκφούρτη να ετοιμάζονται για την πρώτη, μετά από δύο χρόνια, μείωση επιτοκίων εκτιμώντας ότι ο πληθωρισμός είναι υπό σχετικό έλεγχο, στην Ελλάδα ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα, παρουσίασε νέα επιδείνωση για τον Μάρτιο.
Όπως ανακοινώθηκε σήμερα από την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός παρουσίασε νέα άνοδο και διαμορφώθηκε για τον Μάρτιο στο 3,2% από 2,9% τον Φεβρουάριο. Αχίλλειος πτέρνα τα τρόφιμα. Ο δείκτης, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ επιβραδύνθηκε στο 5,3% από 6,7% τον Φεβρουάριο, αλλά συνεχίζει να παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Μάλιστα σωρευτικά οι ανατιμήσεις του δείκτη των τροφίμων τα τελευταία 3 χρόνια αγγίζει το 24%, ποσοστό που είναι εξαιρετικά υψηλό και αυτό διότι αφορά μέσο όρο και κατά συνέπεια, κάποια βασικά αγαθά έχουν ανατιμηθεί κατά πολύ περισσότερο.
Αν μάλιστα κανείς λάβει υπόψη του τα στοιχεία της Eurostat, η σωρευτική αύξηση είναι ακόμη μεγαλύτερη στο 31%, με τον απόλυτο πρωταγωνιστή το ελαιόλαδο.
Ένα άλλο στοιχείο που ουσιαστικά επιβεβαιώνει την εκτίμηση των περισσοτέρων, ότι το βασικότερο πρόβλημα για την ακρίβεια είναι η απληστία των επιχειρήσεων, επιβεβαιώνονται πλήρως από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.
Βασική αιτία ο πληθωρισμός της απληστίας
Σύμφωνα με αυτά ο ρυθμός μεταβολής του δείκτη περιθωρίου κέρδους των επιχειρήσεων για το σύνολο της οικονομίας, από σχεδόν μηδενικός που ήταν το 2019 και ελαφρώς αρνητικός την πρώτη χρονιά της πανδημίας, το 2020, έφτασε στο 4% το 2021 και στο 9% το 2022, σημειώνοντας ιστορικό ρεκόρ. Σωρευτικά, δηλαδή, τη συγκεκριμένη διετία το περιθώριο κέρδους των ελληνικών επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες.
Σε αυτή την αύξηση δεν είχαν όλοι οι κλάδοι την ίδια συμμετοχή. Πρωταγωνιστής ήταν ο τομέας των υπηρεσιών, με αύξηση του περιθωρίου που άγγιξε το 30%, ενώ στη βιομηχανία ξεπέρασε το 25%. Κατασκευές και τέχνες κινήθηκαν με αυξήσεις περιθωρίων κέρδους της τάξεως του 15% στη διετία.
Αναφορικά με τα στοιχεία της ακρίβειας, όπως αυτά αποτυπώθηκαν από την Eurostat, για τον Μάρτιο, στην Ελλάδα ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή καταγράφει άνοδο 3,4% από 3,1% τον Φεβρουάριο, 3,2% τον Ιανουάριο αλλά και 3,7% τον Δεκέμβριο, όταν στα κράτη της Ευρωζώνης που έδωσαν στοιχεία η άνοδος είναι 2,4%.
Με μία πρώτη ανάγνωση επιβεβαιώνεται η τάση που αναφέρουν τα στοιχεία της ΤτΕ, αφού οι νέες πιέσεις προέρχεται από τα βιομηχανικά αγαθά (με άνοδο 3,4% από 3% έναν μήνα πριν), αλλά και από τις υπηρεσίες (άνοδος 3,9% από 3,5% τον Φεβρουάριο).
Νέα άνοδος τιμών στα τρόφιμα
Σε ότι αφορά τα τρόφιμα οι τιμές καταγράφουν άνοδο για έναν ακόμη μήνα με άνοδο 4,8% τον Μάρτιο, σύμφωνα με την Eurostat. Ο ρυθμός αύξησης ναι μεν επιβραδύνθηκε, σε σχέση με τον Φεβρουάριο, αλλά ήταν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με αυτόν που διαμορφώθηκε στην Ευρωζώνη, ήταν στο 2,7%.
Ανάλογη επιβράδυνση έδειξαν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο 5,3% από 6,7%, με την τιμή του ελαιολάδου να καλπάζει με άνοδο σε σχέση με πέρυσι το Μάρτιο 67,2%.
Σύμφωνα με την Eurostat οι συνεχείς αυξήσεις έχουν εκτινάξει τις τιμές στην 3ετία (Φεβρουάριος 2021 – Φεβρουάριος 2024) έως και 31% ψηλότερα, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να καταγράφονται στα λαχανικά (33% στην τριετία), τα γαλακτοκομικά-τυριά (32%) και το κρέας (31%).
Στα φρούτα οι αυξήσεις τιμών στην τριετία φτάνουν το 22%, ενώ στα ψάρια το 17%. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στο ελαιόλαδο οι τιμές του οποίου την τελευταία τριετία έχουν εκτιναχθεί κατά 139%.
Πηγή: imerisia.gr