Τον κίνδυνο να καταστεί ανενεργή στην πράξη η νέα ομαδοποίηση των τιμολογίων ρεύματος, με βάση τη χρωματική σήμανση, διαβλέπει η ΡΑΑΕΥ.
Με βάση εμπορικά προϊόντα εταιρειών οι οποίες επέλεξαν να μην ακολουθήσουν όσα ακριβώς προβλέπει το πλαίσιο για τα νέα τιμολόγια ρεύματος, η Ρυθμιστική Αρχή θέλει να προλάβει οι πρακτικές αυτές να βρουν μιμητές από τις υπόλοιπες εταιρείες, με συνέπεια η λιανική αγορά να επιστρέψει στην κατάσταση που βρισκόταν πριν από τον Αύγουστο του 2021 και την εφαρμογή των έκτακτων μέτρων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως γινόταν πάντα, στην ανάγκη για διαφοροποίηση των προμηθευτών, τα εμπορικά τους τμήματα και τα τμήματα μάρκετινγκ συχνά «κινούνται στα όρια» όσων προβλέπει ακόμη και ο Κώδικας Προμήθειας. Ωστόσο, σε αυτές τις περιπτώσεις ελλοχεύει ο κίνδυνος να υπάρξουν εμπορικές στρατηγικές οι οποίες θα δυσκολεύουν την κατανόηση εκ μέρους των καταναλωτών ή και θα δημιουργούν ερωτήματα για το κατά πόσο ενισχύεται ο υγιής ανταγωνισμός στη βάση του ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου.
Στο στόχαστρο της ΡΑΑΕΥ
Θρυαλλίδα των τωρινών προβληματισμών αποτελεί σίγουρα το 8μηνο σταθερό τιμολόγιο της «Φυσικό Αέριο» («Ρεύμα ΜΑΧΙ Home Fixed») για το οποίο η ΡΑΑΕΥ φαίνεται να πιστεύει, με βάση τουλάχιστον όσα ειπώθηκαν στη χθεσινή Ολομέλεια της Αρχής, ότι έχει πρόβλημα συγκρισιμότητας με τα συμβατικά (μπλε) σταθερά τιμολόγια, 12μηνης διάρκειας. Η Αρχή φαίνεται να καταλήγει πως το συγκεκριμένο προϊόν αξιοποιεί μία εξαίρεση που προβλέπεται στον Κώδικα Προμήθειας, στον οποίο ναι μεν υπάρχει η δυνατότητα για σύναψη συμβολαίων με διάρκεια μικρότερου του ενός έτους, όμως υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και όχι για την προσφορά ενός τιμολογίου σε όλους τους καταναλωτές ανεξαιρέτως.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η ΡΑΑΕΥ θέλει να αποτρέψει να παγιωθεί η τακτική από κάποιες εταιρείες στα πράσινα τιμολόγιά τους, με ανακοίνωση των εκπτώσεων συνέπειας με σημαντική καθυστέρηση από τις προβλεπόμενες διορίες, και επομένως από τους υπόλοιπους προμηθευτές. Κάτι που θα έδινε στις συγκεκριμένες εταιρείες συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων «παικτών» της λιανικής. Έτσι, δρομολογεί την κλήση τους σε ακρόαση και την επιβολή προστίμων.
Επιδίωξη της Αρχής είναι πρακτικές όπως οι παραπάνω να μην ακυρώσουν τις παρεμβάσεις της ίδιας και του Υπουργείου, ώστε να υπάρξει τόσο μία ομαδοποίηση των διαθέσιμων τιμολογίων, όσο και των περιορισμών των προμηθευτών για το πώς «χειρίζονται» τα προϊόντα κάθε «χρώματος». Παρεμβάσεις που είχαν ως αποτέλεσμα να ξεκαθαρίσει το τοπίο στη λιανική, ώστε ένας καταναλωτής να μπορεί εύκολα να διακρίνει τις βασικές διαφοροποιήσεις των προϊόντων.
Οι στόχοι για τα τιμολόγια ρεύματος
Με την εποπτεία της αγοράς, οι δύο στόχοι της ΡΑΑΕΥ είναι, πρώτον, η προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού, ο οποίος αποτελεί τη μοναδική εγγύηση για συγκράτηση των τιμών ρεύματος και δεύτερον, η προστασία του καταναλωτή από παραπλανητικές πρακτικές και ισχυρισμούς.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα φαίνεται πως έχει δημιουργήσει δύο διαφορετικά «στρατόπεδα» στον κλάδο, με τη ΡΑΑΕΥ να έχει δεχθεί καταγγελίες για το συγκεκριμένο προϊόν από 5 προμηθευτές. Την ίδια στιγμή, άλλες εταιρείες διερευνούν το λανσάρισμα το αμέσως επόμενο διάστημα ανάλογων προϊόντων, και μάλιστα 6μηνης διάρκειας. Επομένως, η Αρχή εκτιμά πως θα πρέπει να κινηθεί γρήγορα, παίρνοντας αποφάσεις για το συγκεκριμένο προϊόν, πριν κάνουν την εμφάνισή τους και άλλα παρόμοια τιμολόγια.
Από την πλευρά του ΥΠΕΝ, η γενική αρχή είναι ότι ο Κώδικας Προμήθειας αλλά και οι χρωματικές σημάνσεις θα πρέπει να ερμηνεύονται προς το συμφέρον του καταναλωτή. «Τίποτα δεν είναι γραμμένο στην πέτρα», σημειώνεται χαρακτηριστικά. Όπως συμπληρώνουν, αν κριθεί πως ο Κώδικας χρειάζεται αναθεώρηση, για να εισαχθούν προβλέψεις που οδηγούν σε μείωση των τιμών για τον καταναλωτή, τότε η πρωτοβουλία αυτή θα προωθηθεί. Το ίδιο ισχύει και για το πλαίσιο που διέπει το χρωματικό διαχωρισμό των τιμολογίων.
Πηγή: news247.gr