Με το τέλος του Αυγούστου, η χειμερινή σεζόν έχει ήδη βάλει μπροστά τις μηχανές. Κι από τώρα ώς τον Δεκέμβριο θα έχουμε δει στα σινεμά τις ταινίες που θα πρωταγωνιστήσουν φέτος στα μεγάλα κινηματογραφικά βραβεία ή απλώς στις προτιμήσεις και τις αναμνήσεις μας.
Τίτλοι που ήδη διακρίθηκαν στα ευρωπαϊκά φεστιβάλ ή αυτές τις μέρες κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους στο Φεστιβάλ Βενετίας, blockbusters που φιλοδοξούν να σπάσουν ξανά τα ρεκόρ εισπράξεων και ταινίες, ελληνικές και μη, που θα δώσουν το στοίχημά τους απ’ ευθείας στις αίθουσες. Από αυτές σημειώνουμε τις 15 που ανυπομονούμε περισσότερο να δούμε –και παραμένουμε ανοιχτοί για τις εκπλήξεις που θα έρθουν.
● «The killing of a sacred deer» του Γιώργου Λάνθιμου. Το πολυαναμενόμενο νέο πόνημα του Γιώργου Λάνθιμου, με το σενάριο που συνυπογράφει με τον Ευθύμη Φιλίππου και τιμήθηκε με το βραβείο του Φεστιβάλ Κανών, έρχεται στις ελληνικές αίθουσες τον Νοέμβριο. Ο Κόλιν Φάρελ κι η Νικόλ Κίντμαν υποδύονται ένα ζευγάρι που καλείται να πληρώσει το τίμημα ενός θανάτου με μια θυσία. Μεγαλοπρεπές θρίλερ με ρίζες στην τραγωδία της Ιφιγένειας.
● «The Snowman» του Τόμας Αλφρεντσον. Ο Σουηδός σκηνοθέτης του «Ασε το κακό να μπει» και του «Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι» αναλαμβάνει να μεταφέρει στο σινεμά το ανατριχιαστικό μυθιστόρημα του Τζο Νέσμπο, την ιστορία του ντετέκτιβ Χάρι Χόουλ που διερευνά τον μυστηριώδη φόνο μιας γυναίκας, για ν’ ανοίξει την πόρτα σ’ ένα τρομακτικά άρρωστο μυαλό. Πρωταγωνιστεί ο Μάικλ Φασμπέντερ -κι η σκοτεινή σκανδιναβική ατμόσφαιρα.
● «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου. Μια ιστορία για ένα κορίτσι. Ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία, αναζητώντας μόνο αγάπη. Η ηθοποιός, μοντέζ, σεναριογράφος, παραγωγός, εκρηκτικά δημιουργική Δώρα Μασκλαβάνου σκηνοθετεί την τρίτη της ταινία.
Ηρωίδα η Πολυξένη, ένα ορφανό κορίτσι από την Καβάλα που υιοθετείται από πλούσιο ζευγάρι Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης -όταν χάνει τους θετούς γονείς της το ’60, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πλεκτάνη της κοινότητας που θέλει να της στερήσει την κληρονομιά της και την αξιοπρέπειά της. Σε ρόλο ολκής, πρωταγωνιστεί η Κάτια Γκουλιώνη.
● «Murder on the Orient Express» του Κένεθ Μπράνα. Το διάσημο μυθιστόρημα μυστηρίου της Αγκαθα Κρίστι γνωρίζει άλλη μια κινηματογραφική διασκευή, με εγγύηση απόλαυσης όχι μόνο την πλοκή του, αλλά και το επώνυμο καστ του: ο Μπράνα αναλαμβάνει τον ρόλο του Ηρακλή Πουαρό, με συνεπιβάτες τους Τζόνι Ντεπ, Μισέλ Φάιφερ, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Γουίλε Νταφό, Πενέλοπε Κρουζ και Τζούντι Ντεντς.
● «The square» του Ρούμπεν Οστλουντ. Ο Σουηδός σκηνοθέτης του «Force Majeur» κέρδισε φέτος τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Κανών μ’ αυτή τη σαρδόνια, εγκεφαλική ταινία που θα αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές –και λίγους πολέμιους. Εξυπνη, κατάμαυρη σάτιρα των βαρών του δυτικού κόσμου, του ναρκισσισμού και του κόσμου της τέχνης.
● «L’ amant double» του Φρανσουά Οζόν. Μελόδραμα, ταινία ανεβασμένου ερωτισμού, μαύρη κωμωδία, σαρδόνια σάτιρα, ψυχαναλυτικό έπος, η νέα ταινία του Οζόν τα έχει όλα και σε πετυχημένες ποσότητες. Ηρωίδα είναι η Κλοέ, μια εύθραυστη και πανέμορφη γυναίκα που ερωτεύεται τον ψυχαναλυτή της, αλλά δεν είναι έτοιμη ν’ αντιμετωπίσει και τον επίσης ψυχαναλυτή, δίδυμο αδελφό του! Πρωταγωνιστούν η καλλονή Μαρίν Βακτ κι ένας αριστουργηματικός Ζερεμί Ρενιέ εις διπλούν.
● «Una mujer fantastica» του Σεμπαστιάν Λέλιο. Ο Χιλιανός σκηνοθέτης του «Gloria» μαγεύει και πάλι με την ευαισθησία, τη φαντασία και την πηγαία ανθρωπιά του. Η ιστορία της τρανσέξουαλ Μαρίνα που, αντιμέτωπη με την εχθρότητα των Αρχών και του περίγυρού της, δεν βρίσκει τον τρόπο να πενθήσει σωστά τον σύντροφό της, αποκαλύπτει τρανταχτά την ερμηνευτική δύναμη της επίσης τρανσέξουαλ ηθοποιού, Ντανιέλα Βέγα.
● «BPM» του Ρομπέν Καμπιγιό. Ή «120 χτύποι το λεπτό», όταν η καρδιά χτυπά με επικίνδυνο ρυθμό, ή όταν το σώμα αφηνόταν στο beat της house μουσικής. Αυτή είναι η ιστορία της γαλλικής Act Up, της ακτιβιστικής οργάνωσης που έδρασε στο Παρίσι στις αρχές του ’90, διεκδικώντας διάχυση της ενημέρωσης για τον ιό του AIDS και ζητώντας από το κράτος και τη φαρμακοβιομηχανία να επισπεύσουν τα τεστ φαρμάκων που θα μπορούσαν ν’ αναχαιτίσουν την επιδημία θανάτων που έκανε μια ολόκληρη γενιά να πενθεί καθημερινά.
Μια ιστορία μνήμης για όσους επέζησαν, ένα σχόλιο για τη σημασία του ακτιβισμού, αλλά κι ένα ψηφιδωτό προσωπικών, ανθρώπινων ιστοριών που συγκινεί βαθιά, χωρίς ίχνος εκβιασμού, μόνο με αλήθεια.
● «Suburbicon» του Τζορτζ Κλούνεϊ. Μπορεί η τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε ο Κλούνεϊ, το «Μνημείων Ανδρες», να μην ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες μας, αλλά ο οξυδερκής ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιάζει να επιστρέφει εντυπωσιακά.
Ο Ματ Ντέιμον πρωταγωνιστεί, σ’ ένα σκοτεινό θρίλερ που εκτυλίσσεται σε μια μικρή αμερικανική κωμόπολη –περισσότερα για την αινιγματική πλοκή μετά την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. Συμπρωταγωνιστούν η Τζούλιαν Μουρ και ο Οσκαρ Αϊζακ.
● «Το τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη. Τέσσερα χρόνια μετά τη «Μικρά Αγγλία», ο Παντελής Βούλγαρης γράφει μαζί με την Ιωάννα Καρυστιάνη και σκηνοθετεί μια ιστορία βγαλμένη από την ελληνική μνήμη. Κεντρικός ήρωας ο 34χρονος Ναπολέων Σουκατζίδης, ο ένας από τους 200 άντρες που μέλλει να εκτελεστούν στην Καισαριανή το 1944. Πρωταγωνιστεί ένας από τους πιο μαγνητικούς νέους κινηματογραφικούς ηθοποιούς, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου.
● «Blade Runner 2049» του Ντενί Βιλνέβ. Ο σκηνοθέτης του «Arrival» τα βάζει με τον θρύλο. Με παραγωγό τον Ρίντλεϊ Σκοτ, ετοιμάζει τη συνέχεια της δικής του κλασικής και ανυπέρβλητης υπαρξιακής ταινίας φαντασίας του 1982. Ο Χάρισον Φορντ εμφανίζεται και πάλι, ως Ρικ Ντέκαρντ, αλλά η δράση εκτυλίσσεται τριάντα χρόνια μετά τα συμβάντα της πρώτης ταινίας και πρωταγωνιστής αυτή τη φορά είναι ο Ράιαν Γκόσλινγκ.
● «The other side of hope» του Ακι Καουρισμάκι. Ο σπουδαίος Φινλανδός δημιουργός είναι εκείνος που, σοφότερα και τρυφερότερα απ’ όποιον άλλον, μιλά για το προσφυγικό σε μια ταινία γεμάτη χιούμορ και ουμανισμό. Ενας πρόσφυγας που μόλις έχει φτάσει στο Ελσίνκι, καταφεύγει για στέγη και προστασία σ’ ένα ξεπεσμένο εστιατόριο του λιμανιού. Τελευταίο μέρος της «Τριλογίας των Λιμανιών» του Καουρισμάκι, μία από τις ταινίες που χαρακτηρίζουν τη δεκαετία.
● «Isle of dogs» του Γουές Αντερσον. Ο σπουδαίος, ιδιοσυγκρασιακός, τρυφερός και εστέτ Αμερικανός δημιουργός μεταφέρει το σύμπαν του αυτή τη φορά στην Ιαπωνία και παρακολουθεί ένα μικρό αγόρι και την οδύσσειά του να βρει τον χαμένο του σκύλο. Στο καστ, οι συνήθεις ύποπτοι των ταινιών του Γουές Αντερσον και μερικές εκπλήξεις: Σκάρλετ Τζοχάνσον, Μπράιαν Κράνστον, Λίεβ Σράιμπερ, Τίλντα Σουίντον, Εντουαρντ Νόρτον, Μπιλ Μάρεϊ, Τζεφ Γκόλντμπλαμ, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Φ. Μάρεϊ Εϊμπραμ, Μπομπ Μπάλαμπαν.
● «Star Wars: The Last Jedi» του Ράιαν Τζόνσον. Το όγδοο επεισόδιο του «Πολέμου των Αστρων» έρχεται μετά τον κριτικό και εισπρακτικό θρίαμβο του Τζέι Τζέι Εϊμπραμς, για να συνεχίσει την ιστορία ενός γαλαξία πολύ πολύ μακριά, με ηρωίδα τη Ρέι της Ντέιζι Ρίντλεϊ, τον τρόμο του Κάιλ Ρεν του Ανταμ Ντράιβερ, αλλά και την τελευταία εμφάνιση της Κάρι Φίσερ, της μοναδικής Πριγκίπισσας Λέια.
● «mother!» του Ντάρεν Αρονόφσκι. Και χωρίς το θαυμαστικό στον τίτλο, η προσοχή μας θα ήταν στραμμένη στο νέο θρίλερ του Αρονόφσκι, επτά χρόνια μετά τον «Μαύρο κύκνο» και τρία μετά τον «Νώε» του.
Η Τζένιφερ Λόρενς κι ο Χαβιέρ Μπαρδέμ πρωταγωνιστούν ως ένα ζευγάρι που περιμένει παιδί, αλλά στο σπίτι του εισβάλλουν ευγενικά κι επίμονα απρόσκλητοι επισκέπτες. Με ύφος που παραπέμπει απ’ ευθείας στο «Μωρό της Ρόζμαρι» του Ρομάν Πολάνσκι, το καστ συμπληρώνουν η Μισέλ Φάιφερ και ο Εντ Χάρις.
Λήδα Γαλανού
Πηγή: pancreta