Από τον Γιάννη Μπάκο
“Είμαστε πιο δημοφιλείς από τον Χριστό.”
Στις 4 Μαρτίου 1966 και σε συνέντευξη του στην Μορίν Κληβ για την London Evening Standard, ο Τζον Λένον δηλώνει: «Είμαστε (οι Beatles) πιο δημοφιλείς και από τον Χριστό», προκαλώντας αντιδράσεις κυρίως στις ΗΠΑ.
Τον Μάρτιο του 1966 η εν λόγω εφημερίδα ξεκίνησε μια σειρά αφιερωμάτων στα μέλη της θρυλικής μπάντας από το Λίβερπουλ, με τίτλο «Πως ζει ένας Beatle;». Αυτή ήταν και η πρώτη δημοσιογραφική απόπειρα προσέγγισης των σκαθαριών μεμονωμένα και όχι σαν σύνολο. Όταν ήρθε η σειρά του, ο Λένον δήλωσε μεταξύ άλλων: «Ο χριστιανισμός θα παρέλθει. Θα εξαφανιστεί και θα συρρικνωθεί. Δεν χρειάζονται περαιτέρω επιχειρήματα γι’ αυτό, έχω δίκιο και αυτό θα αποδειχθεί. Αυτή τη στιγμή είμαστε πιο δημοφιλείς απ’ τον Χριστό. Δεν ξέρω τι θα πεθάνει πρώτο, το ροκ εν ρολ ή ο χριστιανισμός. Ο Χριστός ήταν εντάξει, αλλά οι μαθητές του ήταν στενόμυαλοι και κοινότοποι. Κατά τη γνώμη μου, αυτοί τα χάλασαν όλα διαστρεβλώνοντας το νόημα του χριστιανισμού».
Το νόημα των λόγων του Λένον ξέφευγε πολύ από την ερμηνεία των συντηρητικών τη εποχής, οι οποίοι τον κατηγόρησαν για βλάσφημη επίθεση ενάντια στον Χριστιανισμό. Ο Λένον πιο πολύ ήθελε να εκφράσει την έλλειψη ενδιαφέροντος των νέων της εποχής για την θρησκεία. Στο σύνολο του λόγου του ήταν πιο διακριτή η συμπάθειά του προς την τότε κατάσταση της θρησκείας παρά οποιαδήποτε βλάσφημη διάθεση.
Εντυπωσιακό ήταν όμως το γεγονός ότι τα λόγια του Λένον πέρασαν στα ψιλά μέχρι να αναπαραχθούν τον Αύγουστο του ίδιου έτους από το Αμερικάνικο νεανικό περιοδικό “Datebook”, γεγονός που πυροδότησε διαμαρτυρίες σε ολόκληρη τη Ζώνη της Βίβλου (Νοτιοανατολικές πολιτείες) των ΗΠΑ, μαζικές καύσεις δίσκων των Beatles, ενώ οι Κου Κλουξ Κλαν έκαιγαν ομοιώματα των σκαθαριών και κάρφωναν δίσκους τους σε φλεγόμενους σταυρούς. Οι αντιδράσεις συνέπεσαν με την περιοδεία των Beatles στις ΗΠΑ, με τον Λένον, μαζί με τον μάνατζερ της μπάντας Μπράιαν Επστάιν, να προσπαθούν να ρίξουν τους τόνους με σειρά συνεντεύξεων τύπου και δηλώσεων.
Όταν το θέμα πλέον έτεινε να χαθεί στην λήθη, ο Λένον έκανε μια συμπληρωματική δήλωση, λέγοντας πως «Έπρεπε να είχα πει πως η τηλεόραση πλέον είναι πιο δημοφιλής από τον Χριστό. Κανείς δεν θα μου είχε δώσει σημασία.» Στόχος της αρχικής του τοποθέτησης ήταν να τονίσει το πώς αντιλαμβάνεται ο κόσμος την δημοφιλία των Beatles και το μέγεθος που είχαν αποκτήσει.
Οι αντιδράσεις της Αμερικάνικης κοινωνίας και ο θόρυβος που προκλήθηκε συνέβαλλαν αρκετά στην απόφαση των Beatles να γίνουν studio band από το 1966, σταματώντας τις ζωντανές εμφανίσεις.
Την ίδια περίοδο τα σκαθάρια γύριζαν σελίδα και σε επίπεδο δισκογραφίας, με το “Revolver” που κυκλοφόρησε στις 5 Αυγούστου 1966, να υπογραμμίζει την στροφή σε πιο πειραματικό ήχο. Στο “Revolver” δεσπόζει η παρουσία ενός κουαρτέτου εγχόρδων, ενώ οι φωνές των Λένον και ΜακΚάρτνεϊ χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά τόσο κοντά στα έγχορδα από τον ιδιοφυή παραγωγό τους Τζωρτζ Μάρτιν.
Το ανήσυχο πνεύμα του Λένον, όμως, επανήλθε στο θέμα της σύγκρισης με το Χριστό, όταν στις 18 Μαΐου 1968 στα πλαίσια συνάντησης τους στα γραφεία της δισκογραφικής τους, ανακοίνωσε στα υπόλοιπα μέλη της μπάντας πως είναι η μετενσάρκωση του Ιησού. «Έχω κάτι σημαντικό να σας πω: Είμαι ο Ιησούς Χριστός και επέστρεψα!», ήταν τα λόγια του πάντα σαρκαστικού Λένον, που δεν έχανε ευκαιρία να εκφράζει τον θαυμασμό του στον Χριστό σαν ιστορικό πρόσωπο, ενώ στο τραγούδι που έγραψε μαζί με τον ΜακΚάρτνεϊ “The Ballad of John and Yoko” του απευθύνει και τον λόγο τραγουδώντας: «Χριστέ, ξέρεις πως δεν είναι εύκολο, όπως πάνε τα πράγματα θα με σταυρώσουν».
Όπως ήταν αναμενόμενο το τραγούδι κατέκτησε την κορυφή των Βρετανικών charts, στις ΗΠΑ όμως, λογοκρίθηκε και τελικά δεν παίχτηκε από τους περισσότερους ραδιοφωνικούς σταθμούς εξαιτίας των αναφορών στον Ιησού. Πάτημα για να λογοκρίνει τους Beatles βρήκε και ο Ισπανός δικτάτορας Φράνκο λόγω των αναφορών στο Γιβραλτάρ, που θεωρήθηκε ύβρις μιας και αποτελεί διαχρονική πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα σε Ισπανία και Ηνωμένο Βασίλειο, αναφορικά με το εν λόγω κρατίδιο.
Πηγή: pancreta