Μια προπολεμική καρτ ποστάλ του βιβλιοπώλη Μανώλη Σπυριδάκη, από τις ωραιότερες που κυκλοφόρησαν, ανακάλυψε ο δικηγόρος Γιώργος Μακράκης και την ανάρτησε στο diktaios.blogspot του. Το βιβλιοπωλείο- τυπογραφείο του Σπυριδάκη ήταν δίπλα από το σημερινό καφέ «Central» στον κεντρικό δρόμο του Αγίου Νικολάου.
Στην κάρτα, αναφέρει ο Γιώργος, απεικονίζεται η ομορφιά της νεότερης πόλης του νομού Λασιθίου. Φαίνεται η λίμνη χωρίς τα αρμυρίκια, η παλιά γέφυρα της λίμνης και τα κτίρια των τουρκικών στρατώνων εκεί που σήμερα είναι το πρώτο δημοτικό σχολείο. Γι’ αυτό στα παλιά συμβόλαια η συνοικία πάνω από την λίμνη αναφέρεται ως Καζάρμα.
Αλλά αυτό που ξεχωρίζει, το οποίο προσδίδει μία ευρωπαϊκή πινελιά, είναι το νεόδμητο κτίριο του 1ου Γυμνασίου με το ρολόι του. Στην ιστορία του 1ου Γυμνασίου διαβάζουμε, ότι το 1928 δαπανήθηκαν 3.000 δρχ. και τοποθετήθηκε στην κορυφή του κτιρίου το βάρους ενός τόνου ρολόι της πόλης. Το ρολόι αυτό μεταφέρθηκε στο κωδωνοστάσιο της εκκλησίας της Αγ. Τριάδος τον Οκτώβριο του 1939, επειδή κρίθηκε επικίνδυνο.
Για τη νέα γέφυρα, αυτή που έχουμε και σήμερα, ο Γιώργος Μαρκάκης σημειώνει ότι σύμφωνα με τον πολιτικό μηχανικό Γιάννη Δαμιανάκη, η γέφυρα σχεδιάστηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου Δημοσίων Έργων επί υπουργίας Κωνσταντίνου Καραμανλή (1954) με την πίεση του μακαρίτη Στέλιου Κούνδουρου.
Η υπηρεσιακή νοοτροπία πρυτάνευσε στο σχεδιασμό και αποτυπώνεται και στη φωτογραφία. Δίστασαν να κατασκευάσουν γέφυρα με άνοιγμα 12 μ. και για να το μειώσουν, σχεδίασαν το βάθρο στα δεξιά, μειώνοντας το άνοιγμα της γέφυρας στα 8 μ. Εργολάβος ήταν ο Δημήτριος Μαρκόπουλος, πρώην στρατιωτικός μηχανικός και επιβλέπων ο μακαρίτης Γιώργος Σπυριδάκης, εξαιρετικός στατικός μηχανικός.
Όσο εμβληματική και να είναι η γέφυρα, πρέπει να σημειώσω ότι μειώνει χωρίς σοβαρό λόγο την επικοινωνία της λίμνης με την εξωτερική λιμενολεκάνη. Υπάρχουν όμως και άλλοι λόγοι για τους οποίους πρέπει να αντικατασταθεί.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΛΩΝΤΖΑΣ
Πηγή: pancreta