Θωμάς Μπακαλάκος: Ο «ασυμβίβαστος» συνθέτης - Ειδήσεις Pancreta

Ο Θωμάς Μπακαλάκος δεν χρειάζεται συστάσεις, είναι γνωστός σε όλους, παλιότερους και νεότερους, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 Στο άρθρο αυτό επιχειρούμε εμείς μια σύντομη ανακεφαλαίωση της πορείας και των δημιουργιών του. Στη συνέχεια μας μιλάει ο ίδιος για το έργο του (μετά από ισχυρή πίεσή μας γιατί προτιμά τη δημιουργική δουλειά παρά να μιλά για τον ίδιο) και κυρίως για τα νέα του έργα. Στο τέλος του άρθρου δείτε βίντεο και ακούστε μουσική από τα έργα του Θωμά Μπακαλάκου.

 Καταγόμενος από αγροτική οικογένεια (γεννήθηκε στην Κυψέλη Καρδίτσας) είχε και έχει βαθειά μέσα του ριζωμένη την παράδοση. Θυμάται και επαναλαμβάνει την κουβέντα του πατέρα του «η παράδοση είναι σαν το βουνό, δεν σπρώχνεται», μένει μέσα μας ακλόνητη.

 Σε νεαρή ηλικία, παράλληλα με τις σπουδές στη Μαθηματική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στο ωδείο άρχισε το συνθετικό του έργο.

 Το 1972 - 73 έγραψε «Τα αγροτικά», τα οποία κυκλοφόρησαν μετά την μεταπολίτευση, το 1975. Κατά τη διάρκεια της επταετίας, παρουσίασε παράνομα μερικά κομμάτια σε μπουάτ της Πλάκας και έγιναν γνωστά πριν την κυκλοφορία τους.

 Εργάστηκε ως καθηγητής επί οχτώ χρόνια. Υπήρξε μέλος της «καλλιτεχνικής επιτροπής διοίκησης των μουσικών γυμνασίων και λυκείων» χωρίς μισθό, επί 3 χρόνια. Επίσης, υπήρξε αιρετό μέλος της «Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων και Μέσης εκπαίδευσης και υπεύθυνος της έκδοσης του περιοδικού της Συνομοσπονδίας.

 Επί δεκαετίες υπηρέτησε την τοπική αυτοδιοίκηση.

 Εργάστηκε και εργάζεται σε μέσα ενημέρωσης, είναι μέλος της Ε.Σ.Η.Ε.Α., υπήρξε υπεύθυνος μουσικών παραγωγών και παραγωγός μουσικών εκπομπών στην Ε.Ρ.Τ.

 Ως δεκαθλητής κέρδισε διακρίσεις στις ρίψεις.

 Υπήρξε αιρετό μέλος της Π.Ο.Θ.Α. (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος), αντιπρόεδρος και Γενικός Γραμματέας της Ε.Μ.Σ.Ε. (Ένωσης Μουσικοσυνθετών Στιχουργών Ελλάδος), υπεύθυνος των εκδόσεων και υπεύθυνος για τη λειτουργία επί χρόνια του εισπρακτικού οργανισμού πνευματικών δικαιωμάτων της ένωσης, μέλος της 21μελούς γενικής συνέλευσης του Κέντρου Κινηματογράφου και μέλος κριτικής επιτροπής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ως εκπρόσωπος της Ε.Μ.Σ.Ε.

 Ο Θωμάς Μπακαλάκος, υπήρξε μέλος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και πρόσφερε στο κίνημα από διάφορες θέσεις, σε τοπικές οργανώσεις, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου, μέλος του τομέα πολιτισμού, αναπληρωτής γραμματέας του τομέα πολιτισμού και από τα ιδρυτικά μέλη της Π.Α.Σ.Π.

 Υπήρξε πρόεδρος του «Πανελλήνιου Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου». Επί 7 χρόνια ήταν υπεύθυνος για τη διοργάνωση του φεστιβάλ και επιμελήθηκε σχετικές εκδόσεις με παρτιτούρες έργων μουσικής δωματίου.

 Ως συνθέτης και στιχουργός έχει γράψει συμφωνικά έργα (ορατόρια, όπερες κ.λπ. με κορυφαίο, ίσως, τον «Ιπποκράτειο Όρκο», για πλήρη συμφωνική ορχήστρα, μικτή χορωδία και τέσσερις σολίστες. Το έργο παίχτηκε το 2001 στο Ηρώδειο.

 Από τα πλέον χαρακτηριστικά έργα του είναι ένας κύκλος επτά (7) συλλογών έργων με το γενικό τίτλο: ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.

 Ο συνθέτης, ως Θεσσαλός, ολοκλήρωσε πρώτα τη συλλογή ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΘΕΣΣΑΛΙΚΑ και τα παρουσίασε σε τέσσερες (4) συναυλίες τον περασμένο χρόνο (2013), υπό την αιγίδα της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών του Δήμου Αθηναίων και την αρωγή της Ε.Σ.Η.Ε.Α.

 Πρόκειται για έργα μουσικής δωματίου, Λόγιας Σύγχρονης Ελληνικής Μουσικής, που το κάθε ένα είναι βασισμένο στα μουσικά υλικά ενός δημοτικού τραγουδιού και φέρει τον ίδιο τίτλο.

 Τα έργα στις ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ είναι έργα μεταμοντέρνας τεχνοτροπίας, με την έννοια της αξιοποίησης των μουσικών συστημάτων, της τονικότητας και του δωδεκαφθογγισμού, σε συνδυασμό.

 Όπως προαναφέραμε, το 1975 κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος του Θωμά Μπακαλάκου με τίτλο «ΤΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ». Τα τραγούδια αυτά όπως και όσα άλλα είχε εκδώσει μέχρι το 1984, είχαν τεράστια επιτυχία στον κόσμο γιατί τα τραγούδια αυτά εξέφραζαν τις αγωνίες του λαού, τους αγώνες του, ακόμα και τις ελπίδες του. Ο λαός έκανε τα τραγούδια αυτά «δικά του»!

 Αυτή η αγάπη, η αποδοχή των τραγουδιών αυτών από το λαό, έγινε αφορμή να κατασυκοφαντηθεί το έργο του συνθέτη με διάφορους τρόπους μετά το 1981 από τους «εκσυγχρονιστές» της παράταξης που ανέλαβε την εξουσία τότε, από εκείνους που ήθελαν να αλλάξουν τον κινηματικό χαρακτήρα της παράταξης και να την οδηγήσουν στο «κατεστημένο». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μαζί με πολλούς άλλους ο ασυμβίβαστος Μπακαλάκος να τεθεί στο περιθώριο και φυσικά τα έργα του να μην παίζονται από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης.

 Το έργο του «ΟΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΣ», με οικολογικό περιεχόμενο για πολλούς ήταν το πρώτο στον κόσμο που έδωσε την αφορμή για την ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον. Εκείνη την εποχή τουλάχιστον στην Ευρώπη δεν υπήρχαν οι «επαγγελματίες» ακτιβιστές, πράσινοι, οικολόγοι, κ.λπ.

 Τα έργα του Μπακαλάκου είναι διαχρονικά! Σ’ όλες τις εποχές είναι επίκαιρα, από τότε που πρωτοτραγουδήθηκαν μέχρι σήμερα, αλλά και μέχρι να αλλάξει κάτι σ’ αυτόν τον κόσμο που να νιώσει ο κόσμος, ο λαός, την κοινωνική δικαιοσύνη και ότι αμείβεται για τον καθημερινό του κόπο και μόχθο.

 Στη συγκέντρωση των αγροτών στην Αθήνα, στις 19 Φεβρουαρίου 2014, σε συναυλία που είχε οργανωθεί με την ορχήστρα του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου στην πλατεία Βάθη, παίχτηκαν τραγούδια μόνο του Θωμά Μπακαλάκου από «ΤΑ ΑΓΡΟΤΙΚΑ».

 Όταν αναγγέλθηκε η παρουσία του κ. Μπακαλάκου στο παναγροτικό συλλαλητήριο οι αγρότες τον καταχειροκρότησαν και απαίτησαν να τραγουδήσει ο ίδιος ένα τραγούδι. Κατασυγκινημένος ο δημιουργός έπιασε το μικρόφωνο μετά από 25 και πλέον χρόνια, όπως ο ίδιος εξομολογείται, και τραγούδησε το «Γεια και χαρά σας βρε πατριώτες».

 


Πηγή: katafylli.gr